För vem

 




ALLA KAN TRÄNA POSTURAL TERAPI

Det spelar ingen roll om du är ung, gammal, otränad, vältränad,... Vi vågar påstå att i stort sett alla har nytta av att träna postural terapi.


Om du har ont, vet med dig att du har "dålig hållning", vill förebygga skador, prestera bättre eller helt enkelt bibehålla god funktion. Då har du kommit rätt!


Tyvärr känner många smärta, stelhet och värk i t.ex. knä, axel, rygg, nacke, höft, fot, armbåge, och handled. Postural terapi hjälper kanske inte mot allt men har oftast positiv påverkan på ovan nämnda problem.


Det viktigaste för att lyckas med postural terapi är kundens motivation och eget ansvar. För att få resultat krävs träning och som du kan läsa under "Så här går det till" bör man inledningsvis vara inställd på att lägga tid på posturalterapin. Målet är att man längre fram kan använda den mer som "underhållsträning" och komplement till annan träning eller vardagssysslor.


Vi träffar kunder med många olika problem. Exempel på smärtproblematik eller typiska "diagnoser" som kan bli bättre är:


- Impingement (inklämning) i axel

- Löparknä, hopparknä och annan knäsmärta

- Stel och smärtande nacke

- Diskbuktning/diskbråck

- Stel och smärtande ländrygg, återkommande ryggskott

- Trochanterit och annan höftsmärta

- SI-ledsproblematik

- Plantar fasciit

- Benhinneinflammation

- Golfarmbåge, musarm

- Artros i höft och knä

- Hälseneproblematik

- TMJ (spänning och smärta kring käke) och huvudvärk

- Trötthet och smärta kring bröstrygg

- Stela och smärtande fötter

- m.m.


Vår förklaring till att postural terapi kan påverka så många olika smärttillstånd är ganska enkel. Det handlar om att ge kroppen chansen att "läka sig själv" eller vi kanske ska säga återhämta sig. Om vi korrigerar kroppens position och belastningsfördelning ger det såklart avlastning på strukturer som varit utsatta under en längre tid. Helt plötsligt finns en bättre fungerande cirkulation i det smärtande området. Leder och muskler kring dessa har bättre position och musklerna ges en ärlig chans att kunna utföra det jobb de egentligen ska göra. Eftersom skelettets alla delar är förbundna (via bindväv, ledband och muskler) med varandra till en enhet resulterar en förändring i ledposition på ett ställe till förändring även i nästa led. I många fall påverkas också leder långt ifrån den som rörs, vilket kan förklara varför en sned fot eller dysfunktionell höft kan leda till problem i t.ex. axel och nacke.


Det finns alltså en orsak (eller flera) till varför ett visst område är överbelastat och smärtar. Det gäller bara att hitta den (eller dem)!


Självklart måste man inte ha ont för att träna postural terapi! Vill man utnyttja kroppens potential i så stor utsträckning som möjligt är det smart att se till att få alla "grundinställningar" rätt. Prestation ställer stora krav på funktion och genom att optimera och balansera din kropp kan du maximera dina fysiska förutsättningar för de utmaningar du väljer.


Varmt välkommen att prova HABITUS postural terapi! Vi kan inte garantera att lösa dina problem men om du är redo att ta ansvar för ditt välmående, din funktion och ev prestation kan vi lova att vi ska göra allt vi kan för att guida dig längs vägen.

Besöksadress: Aminogatan 13, Mölndal

 

www.habituspt.se


info@habituspt.se


www.facebook.com/habitusposturalterapi


Amelie Olausson: 0735-077699

amelie@habituspt.se